Avrupa Birliği tarafından
finanse edilmektedir

Bu web sitesi, Avrupa Birliği’nin maddi desteği ile oluşturulmuştur ve sürdürülmektedir. İçerik tamamıyla Goethe-Institut Istanbul sorumluluğu altındadır ve Avrupa Birliği’nin görüşlerini yansıtmak zorunda değildir.

EN

Fıstık Zamanı

Haziran 2022 – Nisan 2023
GAZİANTEP

Fıstık Zamanı, 1970’li yıllarda Gaziantep’in Keklik (Kürtçe adıyla Zergil) köyünde yaşamış, sanatçının da akrabası olan Ayşe’nin yaşamına ve etrafında gelişen olaylara dayanan bir sanatsal üretim projesidir. Ayşe’nin henüz 15 yaşındayken, evlerinde çalışan adama aşık olup onunla evden kaçması üzerine, aralarında sanatçının büyükbabasının da olduğu üç akrabası aylarca hatta yıllarca Ayşe’nin yaşamına son vermenin yolunu ararlar.

Özlem Köse bu olayın ardına düşme nedenini şöyle aktarıyor: "Çocukken köye gittiğimde babaannemden duyduğum bazı sözleri hatırlamam üzerine başladı. Babaannem, her maddi veya manevi sıkıntı yaşandığında büyükbabamı suçlayarak ‘O’nun sıkıntısı çöktü üzerimize ondan bu haldeyiz der. Öyle ki bu olayın yaşandığı yıllarda fıstık hasadı çok verimliyken bir anda kazandıkları bütün parayı ceza evinden çıkabilmek için avukata ödemiş ve bunun sonucunda kendilerini ciddi bir yoksulluğun içinde bulmuşlardır. Projenin odağındaki olayda Ayşe’nin yaşamına dair kaygı duyan hatta yaşaması için tek çaba gösteren kişi babaannemdir. Bu durum, kadınların yaşam mücadelesinin, aralarındaki dayanışmanın ve duygudaşlığın bir örneğidir."

Bu proje bağlamında Köse kendi çevresindeki insanların hikayelerinden esinlenerek kadınlar üzerindeki eril baskıya ve şiddete karşı yaşamı savunan işler üretmeyi planlıyor. Kendisiyle Ayşe arasında ve onun aşkı, yaşama tutkusu konusunda derinden kurduğu bağın onu bu olayın peşine düşürdüğünü söyleyen Köse, hiç sözü olmamış, sesi duyulmamış kadınlarla kulak kabartarak seslerini söze dönüştürmeyi hedefliyor.

Fıstık Zamanı, 2022
11.01 dk. 

Özlem Köse

2017 yılında Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim bölümünden mezun olan Özlem Köse, yüksek lisans eğitimini ise 2020 yılında aynı üniversitenin Güzel Sanatlar Enstitüsü’nde Çağdaş Sanatta İğrenç İmgeler: Abject Sanatı başlıklı teziyle tamamladı. Köse’nin, çalışmaları; siyaset gündelik yaşamı nasıl belirler ve bireyin anlam arayışının günlük yaşamdaki tezahürleri nelerdir gibi sorular etrafında şekillenir. Kendi deneyimlerinin
yanı sıra atık ve sıradan nesnelerin anlatılarını merkezine koyan bir üretimin olanaklarını arar. Genellikle video, resim, enstalasyon ve fotoğraf gibi medyumlarda üreten sanatçı, çalışmalarına İstanbul’da devam etmektedir. Katıldığı sergilerden bazıları: Art As A Response
To Mental Health (Doncaster, 2020); Evin Hatırladıkları; Bir İmge Dersi (İstanbul, 2019); Efemerid/Ephemera (İstanbul, 2017); Umulmadık Topraklar (İstanbul, 2016).

Bu sayfa 1 Haziran 2022 tarihinde yayına alındı.
Son güncelleme: 7 Haziran 2022